torsdag 5 april 2012

Teleoperatörer

Teleoperatörer som t.ex. Teliasonera har fans bland defensiva investerare eftersom de ofta dels ger en hög direktavkastning tack vare fina kassaflöden, dels handlas till ok multiplar, dels har en hyfsat stabil business oberoende av konjunktur. Men personligen har jag svårt att förstå hur affärsmodellen kan hålla in i framtiden. Telia upprörde många för några dagar sedan när man helt kallt meddelade att man skulle spärra tjänster som t.ex. Skype när tekniken tillät, och att användare som ville ha sådana tjänster skulle få betala extra för dem. Detta är symptomatiskt för telekomsektorns svar på de utmaningar som är på ingång. Utmaningen är förstås att inom en inte allt för avlägsen framtid kommer 100% av telekombolagens kunder ha smartphones.

Datatrafik kan användas till precis allt från röst, text, bild etc. Dessutom blir kvaliteten mycket bättre och tjänsterna rikare än att bara prata eller skicka sms. Det kommer alltså att bli allt svårare för telekombolagen att motivera varför en kund ska betala per minut eller per sms för att åstadkomma något som man kan göra genom datatrafik med bättre kvalitet. Operatörerna reagerar dock på ett typiskt sätt när man känner sig hotad av ny teknologi: man försöker stoppa den och försvara sin nuvarande affärsmodell.

Operatörerna är livrädda att bara bli ”dumb pipes”, dvs tillhandahållare av homogen infrastruktur där priset är det enda man kan konkurrera med. Men det är svårt att se hur de skulle kunna undvika denna situation. Problemet är att ingen med t.ex. en iPhone vill ha några extratjänster från operatörerna. iPhonen har alla tjänster och appar man kan tänkas behöva. Det enda man som kund vill ha från sin operatör är bandbredd, och man vill att den fungerar och man vill betala så lite som möjligt. Operatörernas reaktion är att försöka få in egen mjukvara i smartphones som är förinstallerad om man köper den via en viss operatör. Detta är särskilt vanligt i USA. Det är samma strategi som PC-tillverkare använder för att göra en annars väldigt homogen kombination av hårdvara/mjukvara (intel/windows) till något ”unikt” för t.ex. HP eller Dell. Problemet är att användare inte vill ha sådana ”craplets” och att mervärdet för kunden är negativt. Operatörerna försöker även hitta samarbeten med t.ex. app-utvecklare för att ta betalt för appar och tjänster inom apparna via sin mobilräkning och på så vis få hugga lite emellan. En av Ericssons stora idéer för framtiden är att utveckla helhetslösningar för operatörerna så att de inte bara blir ”dumb pipes” utan även kan skapa mervärde för sina kunder genom smarta tjänster.

Problemet med allt detta är att kunderna inte kommer vilja ha några tjänster som teleoperatörerna erbjuder dem. Varför tror jag detta? Tja, vem tror ni själva kommer komma med de mest attraktiva tjänsterna  som kunder vill betala för – 100% kundorienterade företag som Apple, Facebook och miljontals App-utveklare, eller operatörer som de senaste decennierna mest ägnat sig åt att driva nät och lura på kunder komplicerade abonnemang som maximerar ARPU? Alliansen Ericsson/operatörerna är dömd att misslyckas eftersom de börjar i helt fel ända: de ser alla intäkter som går till telefon- och mjukvarutillverkarna istället för dem själva och säger ”jag vill ha en större del av denna kaka”, och försöker använda sin roll som nätägare för att klämma ur en del av alla pengar som flödar genom näten. Men de kommer att misslyckas, åtminstone i Sverige. Ingen kommer vilja betala operatörerna för extratjänster och konkurrensen kommer få aggressiva och dataorienterade spelare som Tre att erbjuda bandbredd till lägst priser utan att försöka utpressa kunderna till att betala extra för tjänster de inte vill ha. Om marknadsekonomin fungerar kommer Telia aldrig att på sikt kunna ta extra betalt av använder som t.ex. vill använda Skype, och Telia kommer aldrig komma med en egen tjänst som är bättre som de kan ta betalt för.

Det är bara en tidsfråga innan Skype och liknande tjänster är integrerade i telefonerna: Apple har redan börjat denna trend genom iMessage. Operatörerna kommer vara maktlösa och ofrånkomligen bli ”dumb pipes”. Det återstår att se hur mycket konkurrensen kommer pressa ner ARPU ytterligare eller om operatörerna ändå kommer att uppnå ok marginaler och avkastning på eget kapital. Men investeringarna i LTE kommer att vara tunga och det kommer bli svårt att ta bra betalt av kunderna för att få en avkastning på dessa investeringar. Jag vågar inte förutspå hur lång tid denna transformering tar och hur mycket det kommer påverka operatörernas vinster, men jag hoppas att detta inlägg visar på osäkerheten kring hållbarheten i operatörernas affärsmodell. Investerare som ser operatörer som en defensiv investering bör fundera både en och två gånger på hur länge historisk performance kommer gälla även i framtiden för dessa bolag. Den mobila revolutionen går snabbt: på bara 16 månader har smartphone-penetrationen i USA gått från 29% till 50%. Caveat emptor och Glad Påsk!

11 kommentarer:

  1. trevlig läsning. Jag är en av de investerare som diggar telekombolagsaktier!

    Telekommarknaden kännetecknas i många länder av oligopol vilket gör att jag tror att ROE kan bli OK i framtiden (högre volym och/eller högre priser för mobildata ersätter mobilröst). De låga värderingarna prisar vidare in mycket låg lönsamhet på investeringar. Explosionen av mobildata och tillväxt på nya marknader kompenserar intäktsfall inom fast telefoni mm.

    Älskar siffror som dessa; Telia (eller majoritetsägt dotterbolag) svarar för:
    *94% av fast telefoni i Litauen
    *80% av fast telefoni i Estland
    *75% av fast telefoni i Lettland

    SvaraRadera
  2. Sorry Defensiven, men lutar åt Grahams håll här. På inte alltför lång sikt är operatörernas ställning på väg att urholkas och det ser ut som att man blir en ren "utilities"-verksamhet. Men till skillnad från el- och vattennät är konkurrensen hård och det finns risk för utdragna priskrig.

    Jag har varit lite sugen på operatörernas fina nyckeltal tidigare, men känner mig alltmer säker på att jag inte vill in i den branschen.

    SvaraRadera
  3. Fast telefoni är dött. Hoppas att siffrorna ovan inte står för allt för mycket av bolagets vinst.

    Framtiden tillhör telekombolag som just nu bygger billiga mobilnät i U-länder. Där kan de tjäna en hacka i många år till.

    SvaraRadera
  4. Tillhandahållande av telefonitjänster är i min mening tillhandahållande av generiska tjänster. Det är klart att man kan profiliera sig på olika sätt såsom kundfokus genom 24/7 kundsupport, driftsäkerhet, teckning, inte lämna ut uppgifter när FRA knackar på, etc. Men i grund och botten tillhandahåller man tjänster som är närmast identiska - speciellt nu när man övergår till mer och mer datatrafik.

    Det blir svårare och svårare att motivera att SMS ska kosta 1,50 kr när det finns programvaror i smartphonesen som utför samma tjänst gratis genom datatrafiken. Det är klart att man på kundernas bekostnad (precis som Telia gjort) kan deklarera att man kommer spärra alla applikationer som skär i bolagets vinstmarginal (såsom Skype) när tillfälle ges. I mina ögon är detta ett desperat försök utan långsiktig hållbarhet. Att försöka lugna aktieägarna genom att antagonisera kunderna kan knappast ses som ett genidrag.

    Ur ett ägarperspektiv tror jag på sikt att telekombranchen kommer bli (mycket) oattraktiv. Hård konkurrens där man i princip bara kommer kunna konkurrera med priset påminner en hel del om flygindustrin.

    Jag tror betydligt mer på att öppet säga att man aldrig kommer att spärra applikationer som sina kunder vill använda samt att man avser vara billigast. Än att, som Telia, kämpa mot utvecklingen i samhället, antagonisera sin kundbas och öppet kommunisera att man är villig att screw over sina kunder för att bibehålla sina marginaler.

    Jag hoppas att denna kommentar inte blev allt för ensidig, upplevs den ensidig så läs argumenten var för sig och ha översende med mig som skribent.

    Disclosure: Jag tycker varken om Telia som bolag eller aktie.

    SvaraRadera
  5. Tror som ni andra att intäkterna för telekom fortsättningsvis förmodligen endast kommer komma ifrån de "fasta" månadsavgifterna (dvs inte ifrån samtal och SMS). Dock tror jag inte detta kommer ske så snabbt som ni tror. Dessutom tror jag bortfallet ifrån de rörliga intäkterna kommer kompenseras av att det kommer anslutas fler och fler apparater till telenäten (dvs telefonerna kommer förmodligen på lite längre sikt vara i minioritet).

    Äger själv telebolag, framförallt för den stabila direktavkastningen.

    /Titti

    SvaraRadera
  6. ja jag kan ha fel, det vore sannerligen inte första gången! Lönsamheten "borde" vara låg redan idag med tanke på hur homogena telekombolagens tjänster är. Oligopol ftw

    SvaraRadera
  7. Efter 30 år i telecom branschen så måste jag nog hålla med om slutsatserna både i blogginlägget och kommentarerna.
    Att Telia fortfarande har "bra" lönsamhet beror på trögheten i marknaden. Nästan alla pensionärer har t.ex sin fasta telefoni kvar, men det kommer nya tider. Några leverantörer och operatörer kommer att överleva, men lönsamheten kommer aldrig att bli densamma. Även om man kortsiktigt minimerar kostnaderna så är den långsiktiga framtiden dyster.
    Besser

    SvaraRadera
  8. Eftersom jag är rätt okunnig inom det här området så är jag osäker på hur jag ska se på teleoperatörer som Teliasonera i framtiden. Men en ny infallsvinkel jag har funderat över är om inte telekombolagen trots allt borde tjäna på att allt nu förtiden ska flyttas till mobilen. Vi kan redan t.ex.idag betala mycket ifrån mobilen, så som fakturor, bussresor etc. Med detta vill jag dra linjer till dagens bankkort, att banken får någon procent i avgift när någon handlar med sitt kort. Är inte det en möjlighet för dagens operatörer, eller är de fast emellan som den som tillhandahåller endast nätverket som gör det möjligt för dessa parter att göra affären möjlig? Detta är bara ett exempel, och med detta menar jag att jag tror att det kommer finnas nya sätt att generera pengar i framtiden. Men samtidigt är priskrigen den största orosfaktorn i dessa tider mot stabila utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut vill operatörerna in och sköta mobila betalningar och de testar redan diverse samarbeten. Men detta är en väldigt ung "marknad" och det återstår att se hur framtidens betalningar kommer ske. Det finns ju redan en mängd smarta lösningar som är mycket smidigare än bankkort men ingen har hittills slagit igenom på allvar jämfört med vanliga kortbetalningar eftersom man behöver en kritisk massa av försäljningsställen som accepterar betaltjänsten. En gissning är att Apple och Google kommer komma med egna eleganta och enkla system inbyggda i alla iPhones och Androids. Eftersom användarbasen då blir enorm ger det försäljningsställen världen över ett incitament att börja acceptera köp genom dessa system. Så jag tror telefon/operativsystemtillverkaren har en starkare ställning än operatören vad gäller mobila betalningar..

      Radera
  9. Tackar för alla kommentarer! Trodde jag skulle få många mot mig, men kanske är det så att marknaden redan diskonterat in en hel del elände i bolagens kurser som Defensiven tror?

    Hursomhelst undviker jag bolag vars affärsmodell jag inte tror på oavsett hur billiga de är. Oligopol tror jag inte skyddar operatörerna i framtiden. Mobildata kommer växa explosionsartat och kräva enorma investeringar i nät. Skulle det finnas uppenbara övervinster i sektorn finns det inget som hindrar new entrants med tunga investerare bakom sig att gå in och investera i nät och pressa priser (som Tre gjorde precis när 3G började komma).

    SvaraRadera
  10. Jag är själv inne på att göra sälja bort TeliaSonera helt och hållet. Jag försöker dock att inte förhasta mig och försöka se ifall operatörerna kanske har en ganska ljus framtid trots allt?

    Operatörerna kommer att höja priserna på datatrafik om Skype mfl fortsätter att ta kunder. I dagsläget är heller tex Skype inte i närheten av ett fullgott alternativ till traditionell mobiltelefoni. Det är mkt krångligare. Kräver användare och lösen. inga databaser finns eller kommer att finnas över användare, och det fungerar mkt sämre.

    Och faktum kvarstår: det är fortfarande operatörernas nät som används, och man slänger inte upp nya nät över en dag, och det är inte billigt. Nätrafiken kommer fortsätta öka. Kanske till en nivå som vi har svårt att gissa oss till idag. Många marknader är fortfarande gravt underutvecklade, även i Europa. Någon ska fortfarande äta kakan, och jag undrar om inte operatörerna kommer få största delen för överskådlig framtid?

    Till detta kommer naturligtvis värderingarna på bolagen som är ytterst pessimistiska.

    SvaraRadera