torsdag 23 juni 2011

H&M Q2: 2011 ett förlorat år?

H&M släppte igår sin Q2 och det var inte så mycket överraskningar. DN sammanfattade det hela väl och utan sensationsrubriker - försäljningen går fint men vinsten straffas av diverse omvärldsfaktorer. Egentligen gav inte Q2-rapporten så mycket mer info än Q1 och mina kommentarer för Q1 gäller även Q2. Det positiva är som sagt att försäljningsökningen i lokala valutor fortsätter att vara stark med undantag från några marknader där Japan står ut mest med en rejäl minskning, vilket förstås är helt naturligt med tanke på den enorma katastrof som drabbade landet.

Många är besvikna att H&M inte lyckats öka sin försäljning ännu mer. H&M har ju valt att inte höja sina priser trots att inköpspriserna ökat rejält. Detta för att stärka sitt kunderbjudande och ta marknadsandelar från konkurrenter som valt att höja priserna. Än har detta inte synts tydligt i försäljningssiffrorna, även om VD i Q2 bekräftar att man tar marknadsandelar.

Som vanligt anser jag att man ska se på H&M på lång sikt. Många menar att 2011 blir ett förlorat år för H&M eftersom det ser ut som att vinsten faktiskt kommer att sjunka för första gången på 10 år. Jag tycker dock att uttrycket är lite väl dramatiskt och kanske dessutom helt felaktigt. För det första fortsätter H&M tjäna enorma pengar och generera enormt mycket cash åt aktieägarna trots att alla faktorer går emot dem, och det kommer bli en rejäl utdelning även i år, vilket visar hur fantastisk business H&M har. Så jag skulle inte kalla det ett förlorat år, snarare ett bevis på H&Ms styrka. För det andra kan det på sikt visa sig att det var helt riktigt av H&M att inte höja priserna i år och offra lite lönsamhet på kort sikt för att få en starkare position och sälja mer till högre lönsamhet på lång sikt. Visst kan det irritera en och annan aktieägare och analytiker att marginalerna tar stryk under enskilda år, men man ska aldrig glömma att H&M är ett av få företag som verkligen lever efter sin affärsidé: "mode och kvalitet till bästa pris". Affärsidén har varit densamma sedan start och kommer vara densamma under kommande generationer. För att illustrera detta upprepar jag det jag skrev i en kommentar till förra inlägget: Kappahl grundades 1952 med affärsidén "God kvalitet till lågt pris" och har idag 360 butiker i 5 länder. H&M grundades bara 5 år tidigare med affärsidén "mode och kvalitet till bästa pris" och har idag närmare 2300 butiker i 40 länder.

60 års historisk performance är en ganska bra indikator för framtiden, och de som blir nervösa över årets resultat och dividerar om huruvida aktien kommer gå upp eller ner de kommande månaderna kanske inte är lämpade att investera långsiktigt. Vem som helst med en gnutta förståelse för retail och siffror kan se att det finns en efterfrågan för H&M  i så gott som varenda marknad som existerar och att affärsmodellen fungerar överallt. Det finns inte många företag på stockholmsbörsen som bevisat att man kan expandera lönsamt i 40 länder och som fortfarande har mååånga marknader kvar att expandera på. Själv önskar jag att jag hade likviditet att köpa mer H&M för nu när aktien återigen är billig, det tar verkligen emot att sitta på en hög cash som ska gå in i husköp samtidigt som jag vet att pengarna skulle må så bra av att investeras i H&M, men var sak har sin tid. Hoppas någon driftig läsare som sparat i kistorna passar på att använda åtminstone en del av pengarna till att köpa in sig i H&M innan rean återigen tar slut.

Trevlig midsommar kära läsare!

11 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt. Själv så kämpar jag dock ibland mot mina paranoida tankar att långsiktighet lätt kan övergå i lathet!

    Långsiktighet är bra, men driver man det för långt kan det bli farligt.

    Har du nått bra tips på att frigöra sig själv varje 3-4 år eller så, så man inte hamnar i gamla tankevanor?

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Skatteåterbäringen och mer därtill gick direkt till H&M.. Ska nog minska ränteandelen i portföljen och köpa mer.

    Om försäljningen i länder som Tyskland, Frankrike och USA närmar sig försäljning per capita i Sverige finns bara där stor potential. De främsta orsakerna bakom lönsamheten är tillfälliga och gemensamma för hela branschen. Valutaförändringar har också varit emot H&M under året, något som knappast är representativt för framtiden.

    SvaraRadera
  3. Med dagens värdering räcker en årlig tillväxt på 6% långt, givet den hög utdelningsandelen. H&M har ökat butiksantalet med ca 9% per år sedan 1974 så det känns som en lågoddsare.

    SvaraRadera
  4. Mycket bra inlägg! Tack!

    "de som blir nervösa över årets resultat och dividerar om huruvida aktien kommer gå upp eller ner de kommande månaderna kanske inte är lämpade att investera långsiktigt. "Det är sann!

    Och varje gång när experterna och analytikerna skriver fula ord om H&M, jag bara tackar dem för att jag kan köpa på reapris!

    Trevlig midsommar!

    chliu

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Roligt jämförelse mellan KappAhl coh H&M. Om du inte har läst boken - Hnadelsmännen - Så skapade Erling och Stefan Persson sitt modeimperium. Så tycker jag att du ska göra det :)

    Riktig bra bok där man får ett bra insyn över hur H&M utvecklades och där man får veta tidigare motgångar.

    Förresten här en citat från boken om KappAhl:

    ”Redan 1968 hade Hennes en liten ledning och omsatte dryga 100 miljoner kronor, mot 85 för Gulins och dryg 80 för Kapp-Ahl. Men fem år senare skulle Hennes vara lika stor som de två konkurrenterna tillsammans. De små olikheterna, som med tiden skulle göra skillnaderna….//….KappAhl som en ”hård chanstagere” och noterar företaget har en anmärkningsvärt svag finansiering jämfört med Erling Persson.”

    SvaraRadera
  6. @anonym1: Så länge man håller koll på hur businessen går i sina innehav finns det ingen anledning till att vara aktiv för sakens egen skull, snarare tvärtom så riskerar man att göra en massa förhastade beslut om man hela tiden letar efter grönare gräs. Dock bör man ju sträva efter att bli en bättre investerare varje år genom att hela tiden skaffa sig nya kunskaper genom diverse böcker, påläsningar om företag, bloggar och till viss del nyheter. Rätt vad det är får man en ny infallsvinkel och hittar ett bolag man tidigare missat till ett bra pris!

    @defensiven: håller helt med!

    @4020: jag skäms att erkänna det men har faktiskt inte läst boken än. Den har legat på inköpslistan länge men är alltid slut på bokus! Måste leta upp ett ställe som forfarande saluför boken! Men väldigt intressant att se hur två olika företags kulturer kan leva kvar efter 60 år!

    SvaraRadera
  7. Boken säljs inte längre! (Själv lyckades hitta ett gammal ex i tradera)

    Här har du lite länkar om du vill låna boken!

    Det finns två upplagor!

    1- från 2001! Finns 37 bib.

    http://libris.kb.se/bib/8381881


    2-från 2003! (pocket version) finns i 17 bib.

    http://libris.kb.se/bib/8844602

    Mvh
    4020

    SvaraRadera
  8. Tack för infon 4020! Ångrar nu att jag inte köpte den när den var någorlunda ny och fanns i alla butiker.. Det får bli ett biblioteksbesök!

    SvaraRadera
  9. Slutat uppdatera din blogg? Vore väldigt synd om du slutade blogga, men om du inte tänker uppdatera mer skriv gärna det så man kan bocka av sidan som bokmärke.

    SvaraRadera
  10. Halloj Anonym! Trevligt att du bokmärkat bloggen! Nejdå jag är på semester och ägnar inte så mycket tankar åt investeringar för tillfället. Bloggtempot kommer dock vara rätt lågt även under hösten är jag rädd! Tips är att prenumerera via RSS så slipper du kika in manuellt och bli besviken alltför ofta :)

    SvaraRadera
  11. Ok, ser fram emot när du är tillbaka i bloggen igen!

    Ha det så skönt på din semester!

    SvaraRadera